Announcement | Pengumuman

Perhatian..SUDAH KAH TUAN/PUAN MEMPERBAHARUI KEAHLIAN UNTUK TAHUN INI 2012-2013?

wibiya widget

Monday, April 25, 2011

Berhati-hati dengan Penipuan Laman Sosial

WRITTEN BY JAYASILAN KANDASAMY   
FRIDAY, 22 APRIL 2011 13:49
Populariti yang diraih facebook  twitter pelbagai laman social  telah menyebabkan laman sosial semakin mendapat tumpuan dan berkembang di seluruh dunia. Saban hari ada sahaja pengguna internet akan mendaftarkan diri dalam laman sosial komuniti, untuk sama-sama terlibat dalam perkembangan teknologi maklumat ini.
Namun begitu, ramai yang tidak menyedari bahawa mereka mungkin berpotensi untuk menjadi sebahagian daripada mangsa kepada penjenayah siber.

Penjenayah siber sangat suka menyerang lama sosial dan mampu untuk mencuri maklumat kata laluan mahupun memasang malware dengan memberikan pautan palsu. Apabila memasuki pautan yang diberi, mungkin ketika itu malware atau virus berbahaya akan masuk dalam komputer dan mengambil maklumat penting yang disimpan dalam kompute tersebut.
Biasanya penjenayah siber akan membuat tawaran palsu yang menarik sehingga mampu mempengaruhi pengguna untuk masuk ke pautan yang diberikan.
Ramai yang beranggapan masalah ini mungkin berlaku melalui mesej spam dalam e-mel sahaja, tetapi tidak menyedari ia juga boleh berlaku melalui laman sosial.

Oleh itu, pengguna hendaklah berhati-hati apabila menggunakan laman social. Jangan dedahkan maklumat penting dalam laman social tersebut. Elakkan daripada masuk ke pautan yang mencurigakan dalam laman sosial kerana ia mungkin cubaan penjenayah siber untuk memasuki komputer anda dan seterusnya mencuri maklumat yang ada di dalamnya.

Jayasilan Kandasamy
Pusat Khidmat Aduan Pengguna Nasional (NCCC)

No comments:

Post a Comment